Co to jest koło dwumasowe i do czego służy?

Coraz nowsze samochody równają się coraz nowocześniejszym częściom, wchodzących w ich skład. Jednym z nich jest koło dwumasowe wpływające na poprawne funkcjonowanie silnika i zmianę biegów w czasie jazdy.

Co, jak i dlaczego?

Koło dwumasowe należy do rodziny kół zamachowych. Te z kolei mogą pochwalić się jednorazowo długo trwającą chwilą bezwładności. Ponadto są w stanie skumulować w swoim wnętrzu energię elektryczną. Stosując je w silnikach samochodowych ruch silnika utrzymuje się na stałym poziomie przez co wahania prędkości kątowej nie powstają.

Koła dwumasowe stosuje się w celu zapobiegnięcia gaszenia silnika przy zbyt szybkim puszczeniu sprzęgła, tak jak dzieje się to przy zwykłych kołach zamachowych. W budowę tego urządzenia wchodzą połączone ze sobą dwa kółka przy wykorzystaniu tłumiku skrętnych drgań. Ponadto jedna jego część łączy się z układem zmiany biegów, podczas gdy druga z silnikiem. Wibracje nie zostają przeniesione na skrzynię biegów.

Koło dwumasowe działa dwu fazowo. W pierwszej chodzi o funkcjonowanie w tłumiku drgań miękkich sprężyn. Sprawiają one, że włączanie i wyłączanie silnika odbywa się o wiele płynniej. W drugiej fazie wykorzystuje się twarde sprężyny. Drgania skrętne podczas prowadzenia samochodu, dotąd istniejące przy stosowaniu zwykłych kół, w tym przypadku są niwelowane.

Zaopatrując się w dwumasowe koło oszczędza się paliwo na skutek prawidłowego funkcjonowania układu napędowego. Trzeba włożyć mniej siły w zmianę biegu. Nie ma drgań przy nagłych zmianach w czasie jazdy, oraz niweluje się zbyt wysoką głośność jednostki napędowej. Dodatkowo koło dwumasowe można zamontować w sprzęgle pchanym i/lub ciągnionym